Rozrusznik, alternator i akumulator – co łączy ze sobą te trzy podzespoły?

ford-498244_1920

W samochodzie jeden podzespół determinuje pracę drugiego. Dzięki temu wszystko może działać jak należy. Jedną z takich grup tworzą elementy odpowiedzialne za rozruch. Co powinieneś o nich wiedzieć?

Jak uruchamia się samochód?

Z perspektywy kierowcy uruchomienie auta nie jest skomplikowaną czynnością. Wsiadamy za kierownicę, wkładamy kluczyk do stacyjki i przekręcamy. Co natomiast dzieje się pod maską? Za wprowadzenie silnika na odpowiednie obroty odpowiada rozrusznik. To silnik prądu stałego, który wprawia w ruch serce każdego pojazdu. Rozrusznik obraca wałem korbowym silnika do momentu, w którym nie zacznie on samodzielnie pracować. Moment ten jest różny i zależy od rodzaju silnika. Może on wynosić od 40 do nawet 200 obrotów na minutę. Podczas całego procesu uruchamiania rozrusznik musi pokonać takie przeszkody jak tarcie tłoków, praca mechanizmów pomocniczych, czy sprężanie w cylindrach czynnika roboczego. Aby sprostać zadaniu, rozrusznik musi mieć określoną moc, którą zyskuje dzięki energii zmagazynowanej w akumulatorze. Każdorazowe uruchomienie silnika wymaga od rozrusznika pobrania prądu o mocy od 200 do 600A .

Jaka jest rola alternatora?

Rodzi się więc pytanie: skąd akumulator ma prąd niezbędny do pracy urządzeń elektrycznych w samochodzie i uruchamiania silnika. Konstruktorzy pomyśleli o tym już dawno temu, montując w autach wynalazek Nikola Tesli z 1891 roku. Alternator to prądnica prądu przemiennego, która wytwarza prąd podczas pracy silnika. Wszystko magazynowane jest w akumulatorze, dzięki czemu może on pracować nieprzerwanie i nie wymaga ciągłego ładowania. Problem może pojawić się w dwóch przypadkach. Pierwszy z nich to zbyt rzadkie użytkowanie samochodu lub korzystanie z niego na krótkich trasach. W takiej sytuacji alternator nie będzie w stanie w pełni naładować baterii, co może grozić jej całkowitym rozładowaniem. Drugi przypadek natomiast dotyczy problemów z prawidłowym działaniem alternatora. Wówczas podzespół może ładować akumulator ze zbyt niskim lub zbyt wysokim napięciem.

Jak wygląda naprawa rozrusznika?

W przypadku awarii rozrusznika istnieje kilka sposobów na rozwiązanie problemów. Wymiana podzespołu na nowy jest pewnym sposobem, jednak wiąże się ze dość dużym wydatkiem. Inaczej jest w przypadku regeneracji. Polega to na tym, że rozrusznik rozbiera się na części pierwsze, wymienia wszelkie zniszczone elementy i składa w całość. Tutaj dowiesz się więcej na ten temat. Tego typu rozwiązanie pozwala zaoszczędzić ci przynajmniej kilkaset złotych. Firmy zajmujące się takimi usługami nakładają dodatkowo gwarancję, dzięki czemu masz pewność, że twój rozrusznik będzie znów działał jak trzeba. Uruchamianie samochodu przestanie więc być uciążliwym problemem.

Dodaj komentarz