Jak we właściwy sposób ustalić ceny sprzedaży?

Sprzedaż towarów czy usług, to jeden z filarów i podstaw działania każdego przedsiębiorstwa. Ważne jest jednak to, jak sprzedawać, żeby na tym zyskać. Prawidłowe ustalenie cen sprzedaży, to klucz do tego, aby nasze przedsiębiorstwo zarabiało a co za tym idzie, także się rozwijało. Jak jednak wykonać to we właściwy sposób, aby jednocześnie nie zawyżać cen sprzedaży ale też sprzedawać w taki sposób, aby było to dla nas opłacalne? Odpowiedzi między innymi na te pytania, z całą pewnością, znajdziecie państwo w naszym poniższym artykule.

dollar-1362244_1920

Przede wszystkim – koszty produkcji

Podstawą, jeśli chodzi o wykonanie prawidłowej wyceny towaru czy usługi, jest umiejętność realnego określanie kosztów jej wytworzenia. Koszty produkcji czy realizacji usługi, to pierwszy krok do tego, aby zacząć właściwie wykonywać wycenę. W dużej mierze jest tak dlatego, że jeśli zaniżymy te koszta, to realnie będziemy na danej usłudze tracić. W dalszej perspektywie, może to doprowadzić do tego, że zamiast rozwijać nasza firmę, możemy doprowadzić do sytuacji, w której przestanie być ona rentowna w jakiekolwiek sposób. To jednak nie jest jedyny aspekt, który powinniśmy brać pod uwagę, jeśli chcemy właściwie wyceniać sprzedawane przez nas towary czy usługi. Co zatem jeszcze odegra w tym aspekcie kluczową rolę?

Po drugie – jakość

Aby towar czy usługa miały odpowiednią jakość, musimy ponieść koszta. To nie tylko te, związane z samym wytworzeniem, ale też – chociażby z opłaceniem specjalistów, którzy będą daną usługę czy towar współtworzyć. W przypadku prowadzenia własnej firmy, jest to kwestia niezwykle istotna. Ktoś inny będzie bowiem odpowiadał przykładowo za napisanie tekstu, ktoś inny za transport towaru a jeszcze inna osoba może być odpowiedzialna za sprawdzenie towaru. To wszystko kosztuje. Samodzielnie nie jesteśmy w stanie tego we właściwy sposób wykonać. Sprawdza się tutaj stare, ludowe porzekadło, że jeśli chcemy być specjalistą od wszystkiego, to efekcie nie jesteśmy specjalistą w żadnym aspekcie.

Po trzecie marża czyli nasz zysk

Wytwarzając konkretny towar czy usługę musimy realnie ustalić cenę, która będzie naszą marżą. Sprzedaż towarów czy usług po, nazwijmy to przysłowiowo „kosztach produkcji” nie może mieć miejsca. Jest to działanie szkodliwe i zupełnie nierentowne. Wysokość marży, musi być jednak dopasowana do potrzeb rynku i konkurencji. Jeśli bowiem okaże się, że nasz produkt jest za drogi w stosunku do innych o podobnej jakości, jest całkiem spore ryzyko, że klient nie wyrazi nim zainteresowania, ponieważ u konkurencji kupi daną rzecz taniej. Znajomość rynku, cen konkretnych usług oraz towarów, jest w tym przypadku kluczem do sukcesu. Mimo iż jest to ostatni etap konstruowania wyceny, jest on w pewien sposób najistotniejszy. Od niego bowiem w ostatecznym rozrachunku będzie zależało to, czy faktycznie uda nam się sprzedać dany towar, czy też nie. Pamiętając o wszystkich wymienionych powyżej czynnikach, z całą pewnością uda nam się ustalić właściwą cenę produktu czy usługi, a co za tym idzie – pozyskać nowych klientów.

Dodaj komentarz